Gilbert au pied

25,5 km – 614 hm

We starten deze mooie en afwisselende wandeling op de parking van het R Hotel Experiences in Soigné-Remouchamps. Meteen ligt de legendarische en befaamde “La Redoute” voor ons.  Na een eerste korte klim slaan we, aan het stenen monument ter ere van het honderdjarig bestaan van de wielerklassieker Luik-Bastenaken-Luik, echter rechtsaf en wandelen we parallel verder aan de echte côte die vooral het terrein van de wielrenners is.  Deze zijweg is alleszins niet minder steil, maar het wegdek is minder onderhouden.

We wandelen nu onder de E25, door het gehucht Playe.  Op het einde van de weg, slaan we rechts af en steken de grote baan over naar “Sur le bois”, een mooi klimmetje naar … het bos.  Aan een klein monument ter herdenking van gevallen en gesneuvelde oud-strijders gaan we rechtdoor het bos in.  Na een drietal kilometers, slaan we scherp links af en vervolgens naar rechts, richting Becco.  We volgen hier even de grote baan.  Vanuit Becco dalen we af naar La Reid. Prachtige uitzichten hier!

In la Reid stoppen we even om de innerlijke mens te versterken en wandelen dan verder richting Jehoster.  Voor het kruispunt slaan we echter links af om een beetje verderop de Rue Pré Mack over te steken.

Na het dorp Vertbuisson, dalen we door het bos af naar de Ninglinspo, de enige bergrivier van België. Wij wandelen gelukkig niet langs de rivierbedding zelf, want dit is een populaire wandelroute, en deze zondagnamiddag is het superdruk.  Aan de overvolle parking bij de start van deze toeristische wandeling, slaan wij rechtsaf en beginnen aan een laatste, pittig klimmetje.  Vervolgens gaat het via de zeer steile “Thier de Nonceveux” (max. stijging van wel 26%) naar beneden, onder het viaduct van de E25, terug naar Remouchamps.  Aan de grotten van Remouchamps slaan we rechtsaf en volgen nog een klein stukje de Amblève tot aan ons startpunt.

La Redoute

La Redoute is een bekende beklimming in de wielerklassieker Luik-Bastenaken-Luik.  De top ligt op 292 meter en kent een gemiddelde van 9,5% en steile stukken van 22%.  Een echte kuitenbijter.  Bovenaan de berg staat er een monument dat herinnert aan de slag bij Sprimont waarbij het Oostenrijkse leger op 18.09.1794 werd verslagen door het oprukkende Franse leger.  Aan de voet staat er een monument ter ere van 100 jaar Luik-Bastenaken-Luik.

Voor ons persoonlijk blijft La Redoute altijd verbonden met Frank Vandenbroucke die in de wielerklassieker Luik-Bastenaken-Luik van 1999 Michele Bartoli uitdaagt, vernedert en overwint.

De grotten van Remouchamps

Het grottencomplex is sinds 1828 toegankelijk voor toeristen.

Een bezoek aan de grot is opgedeeld in twee delen.  De heenweg gaat te voet door spectaculaire zalen en galerijen.
De terugweg wordt afgelegd met een bootje over de Rubicon, de enige bevaarbare ondergrondse rivier van België.

In het eerste deel komt men o.a. door de zaal van de Maagd, de grote galerij en het labyrint.  In het tweede deel kan je midden in de Rubicon “de Palmboom” bewonderen, een zuil gevormd door de aansluiting van een stalagmiet op een stalactiet.

Er zijn geen vaste vertrektijden.  Reserveren is telefonisch verplicht voor je bezoek.

Meer informatie vind je hier.

Ninglinspo

De Ninglinspo is een zijrivier van de Amblève en de enige bergrivier in België.  De rivier baant zich 3,5 km een weg door enorme kwartsietblokken, met een helling van 8%.  Dit zorgt voor diverse watervallen en bassins met idyllische namen , zoals Bain de Diane, Bain du cerf, Bain de Vénus …, en dus de vergelijking met de rivieren in de bergen.

De Ninglinspo is ook de benaming van een populaire wandeling langsheen de rivier.  Deze wandeling vertrekt in Sedoz en is volgens vele websites een absolute must.  Naar onze mening is deze wandeling veel te druk.  We zagen mensen zelfs aanschuiven aan “moeilijkere” passages.   Misschien leuk midden in de week en buiten vakantieperiodes?  Wij verkiezen alvast rustiger oorden.

Heerlijk slapen in het R Hotel Experiences in Sougné-Remouchamps.

Klik op de afbeelding om het gpx-bestand te openen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.