Vencimont – Stukje mini-Mullerthal in eigen land

23,8 km – 370 hm

Een mooie en afwisselende wandeling langs wegen, velden en bossen door de vallei van de Houille.  Onderweg passeer je onder andere de rotsformaties “la tête du chien” en “la chambre du curé” en de waterval  van Barbouillon.

De eerste 3,5 km van de wandeling lopen via de weg, alvorens rechts af te slaan tussen de velden. Nadat je een kleine zagerij bent gepasseerd, sla je links af, een kleinere zijweg in.  Door een stukje donker sparrenbos daalt de route vervolgens af naar het meer van Boiron. Hier moet je de weg naar Gedinne oversteken richting Sart-Custinne.  De eerste straat rechts sla je af.  Aan de manege op het einde van de straat steek je de weg over en loopt de straat een beetje omhoog.  Rechts word je getrakteerd op een prachtig panorama.  Je slaat hier links af.  De weg slingert zich tussen de velden.  Bij een splitsing houd je rechts aan.  Na een tijdje verlaat je de asfaltweg en daal je langs een verlaten aardenweg af naar de vallei van de Houille.  Je steekt de Houille over en slaat links af. De weg klimt nu omhoog met de rivier aan je linkerhand.  Na een 500 m. loopt de route links het bos in.  Je volgt hier het “sentier touristique” naar Vencimont.  Een heel mooi bospad dat je naar de rotsformaties “la tête du chien” en “la chambre du curé” brengt en de waterval van Barbouillon.  Dit stukje deed ons eigenlijk een beetje denken aan onze wandelingen in het Mullerthal.  Niet zo uitgestrekt natuurlijk, maar zeker even mooi.  De route daalt nu verder af naar de Houille.  Nadat je de brug over de rivier bent overgestoken af, volg je deze aan de andere kant via een breed bospad.  Aan een splitsing, daal je rechts af om opnieuw de Houille over te steken.  We wandelen nu naar het centrum Vencimont, waar de innerlijke mens kan versterkt worden in “Le relais“.  Na een eventuele tussenstop, wordt de wandeling voortgezet richting Rienne. Je passeert nog de molen van Vencimont alvorens weer het bos in te duiken.  Na een kleine 5 km bereik je de eerste boerderij van Rienne.  De route loopt nu achter de kerk van Rienne door naar de andere kant van het dorp.  Aan de kapel sla je rechts af. Na een stukje wandelen tussen de velden, sla je terug rechts af, het bos in.  Bij een T-splitsing, ga je naar rechts.  Je komt dan uit op de weg van Willerzie naar Gedinne.  Hier links af, terug naar het startpunt van de wandeling.

La tête du chien en la chambre du curé

Tijdens de wandeling kom je enkele eigenaardige rotsformaties tegen, zoals een rots in de vorm van een hondenkop: “la tête du chien”.  In de buurt bevindt zich ook “la chambre du curé” of de kamer van de pastoor.  De pastoor van Vencimont vluchtte naar deze grot toen, na de Franse revolutie, de geestelijkheid vervolgd werd door Franse troepen.  Hij droeg er de mis op en doopte er kinderen. De plek was tijdens WO II ook een commandopost van de weerstand.

Het meer en de molen van Boiron

De vijver van Boiron is de grootste vijver van Gedinne.

De vijver is van groot belang voor veel vogelsoorten (visarend, witgat, grote aalscholver, diverse eenden,…), vooral ook voor migrerende vogels die hier even uitrusten en energie komen opdoen.

Je kan hier ook de bever ontdekken die de site heeft gekoloniseerd.

De vijver werd ooit gebruikt om water te leveren aan een molen die vandaag verdwenen is.

De molen is nu een hotel-restaurant geworden met visvijver.  In de zomer kan je hier iets drinken aan de strandbar.

Klik op de afbeelding om het gpx-bestand te openen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.