Hoogtepunten rond Bouillon

17,5 km – 570 hm

Een mooie wandeling die water, bos en prachtige panorama’s combineert.  De wandeling start aan de voet van het indrukwekkende kasteel van Bouillon en in de  oudste wijk van de stad: de Bretonse wijk.  Dit stadsdeel, ook wel de “quartier du Brutz” genoemd, was het hart van de oude stad. Je daalt onmiddellijk af naar de Semois en steekt de pont de Cordemoy over.  Hier volgt de wandeling de bewegwijzerde route nr. 7, aangeduid met een rode rechthoek.  De weg stijgt meteen in het bos en leidt naar de abdij van Notre Dame de Clairefontaine, die afhangt van de abdij van Orval. Voorbij de abdij, blijf je de Semois volgen en bereik je al snel de grootste hangbrug van België nabij de moulin de l’Épin.  De route zelf loopt niet over de brug, maar loop er zeker eens over!

Langs de moulin de l’Épin, dat nu een vakantiehuis is, blijf je het pad dat parallellel loopt met de Semois verder volgen gedurende 1,5 km.  Hier begin je aan de weg omhoog naar het prachtig panoramapunt “la tombe du géant“.

De wandeling is nu halfweg, even bijtanken kan in het caféetje Le Relais de Géant.

Iets voor bij het café, sla je rechtsaf en duikt de wandeling weer het bos in, richting het dorpje Sensenruth.  Net voorbij het dorpscentrum, sla je rechtsaf.  Je volgt even de baan en houdt dan rechts aan, een aardeweg in langs een sparrenbos. Zo bereik je het volgende dorpje Curfô.  Bij het verlaten van het dorp, sla je linksaf.  Je volgt nu de GR 14 richting Bouillon.  Voorbij de sporthal, sla je rechtsaf en klimt de weg naar de Belvédère d’Auclin waar je getrakteerd wordt op een prachtig panorama over Bouillon en de omliggende bossen.  Het einde van de wandeling is in zicht.  Je volgt hier opnieuw de bewegwijzerde route nr. 7 die je ook in het begin volgde en daalt via een stijl pad af naar het centrum van Bouillon.

Pont de Cordemois

Via deze deze brug in gotische stijl kan je vanuit het centrum van Bouillon gemakkelijk de abdij van Cordemois, of ook de cisterciënzerabdij Notre Dame de Clairefontaine genoemd, bereiken. De brug werd in 1935 gebouwd op de plaats waar vroeger een veerbootdienst bestond.   De brug is representatief voor de gotische bouwstijl vanwege het karakteristieke puntpunt (gewelven).

Abdij Notre Dame de Clairefontaine

De abdij Notre Dame de Clairfontaine, ook wel abdij van Cordemois genoemd, werd gebouwd tussen 1930 en 1935 in opdracht van Dom van der Cruyssen, abt in Orval. De zusters zijn cisterciënserzusters die afhangen van de abdij van Orval.

De abdij bevindt zich op 3 km van Bouillon, langs de Semois, en biedt onderdak aan een gemeenschap van cisterciënzer zusters.  Volgens de regels van de heilige Benoît bestaat hun dagelijkse leven uit gebeden en handarbeid.

De kerk is toegankelijk voor de bezoekers. Een vleugel van het klooster dient voor retraites, zowel alleen als in groep, in alle rust en vrede. Je vindt er ook een winkel met religieuze voorwerpen, boeken, cd’s, keramiek, schilderijen op zijde, artisanale koekjes,…

La passerelle de l'Épine

Vlak aan le moulin de l’épine vind je een romantische hangbrug “la passerelle de l’Epine”.

De voetgangersbrug bengelt boven de Semois en is maar liefst 55 meter lang, en zo meteen de langste van Beligië. Ze verbindt de wandelingen van Botassart en Corbion.

Het graf van de reus

Het “graf van de reus” is geclassificeerd als “uitzonderlijk erfgoed van Wallonië” en “natuurlijk erfgoed van landschapsbelang”. Het is ongetwijfeld een van de meest bekende en gefotografeerde plekken in België.

Volgens de legende ligt hier een reus van de Trevieren begraven.  Tijdens de slag om de Samber werd hij door de legioenen van Julius Caesar verslagen en in het nauw gedreven bi jde Rocher des Gattes.  Maar in plaats van zich over te geven en zijn lot in de arena’s van Rome te anvaarden, sprong hij liever in de afgrond, zijn dood tegemoet.  De dorpelingen vonden zijn stoffelijk overschot en gaven de reus een graf dat zijn moed weerspiegelde, op de heuvel die boven de Semois uittorent.

De weelderige omgeving is het resultaat van de geologie van de bodem, die vooral uit schist bestaat.  Nadat leisteenplaten in de loop van de geologische tijden werden uitgesleten, hebben de meanders van de Semois zich langzaam een weg gezocht door deze rots met zijn bijzondere vorm.

Het bos aan de linkerkant, dat zich uitstrekt van de Tombe tot in Bouillon, heet de “Bichetour” en is één van de zeven “Ardeense bossen” die ooit in handen waren van de graven van Ardenne-Verdun, de voorouders van Godfried van Bouillon.  Rechts, verstopt onder de bomen, bevindt zich de Rocher de Gattes, de rots waar de reus volgens de legende naar beneden sprong.

Belvédère d'Auclin

De eerste uitkijktoren op de côte d’Auclin dateert van 1923.  In 2001 werd een nieuwe constructie ingehuldigd.  De uitkijktoren staat op een basis van beton van 150m³. Hij beschikt over acht verdiepingen ondersteund door 4 houten pijlers omgeven door ijzer met een totale hoogte van 31,60 m ( 385 m hoogte of 180m boven de rivier). Vanop het laatste platform met een oppervlakte van 36 m², dat men bereikt na een beklimming van 161 treden, heeft men een prachtig zicht op de stad en de omliggende bossen.

Bouillon

Zo rijk en belangrijk als in de middeleeuwen is het stadje al lang niet meer, maar je voelt nog altijd de allure. Alleen de naam al: Bouillon. Van “Godfried van Bouillon”: ridder, held van de Ardennen en officieel verdediger van het Heilige Graf.

Het oude centrum leest als een geschiedenisboek. Van het 17de-eeuwse klooster tot het statige Maison Dorival. Van het gerenoveerde Quartier de Bretagne tot het oude ziekenhuis. En natuurlijk niet te vergeten de imposante burcht (LINK) die over de stad uitkijkt. Hier kan je de middeleeuwen herbeleven. Zowel overdag als ’s tijdens een nocturne waarbij je onder begeleiding van een gids met fakkels door het donkere kasteel dwaalt.

In de omgeving valt er ook nog veel te ontdekken, zoals de abdij Notre-Dame de Clairefontaine, het dierenpark en de grootste hangbrug van België bij le Moulin de l’Épine.

Klik op de afbeelding om het gpx-bestand te openen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.