Mullerthal trail – Route 3 + extra tour B

We wandelden deze route in oktober 2018.  We wandelen route 3 + de extra tour B.  Een mooie en afwisselende route.

Dag 1 - Van Beaufort naar Larochette

25,51 km – 480 hm

We parkeren onze auto aan het slot van Beaufort.  Langs de kasteelvijver lopen we de bossen in langs de oevers van de Haupeschbaach en wat later de Hallerbach.  Tussen de met mos bedekte rotsen steken we verschillende malen de rivier over via kleine houten brugjes.  Na enkele kilometers komen in de mooie, open vallei van de Schwarze Ernz.  We stoppen even bij een paar enorme Angus runderen die hier in de weide staan.  Langs de bosrand bereiken we het dorpje Mullerthal met zijn Heringer Millen en de hoogste waterval van Luxemburg, de liefelijke “Schiessentümpel”.  Hier loopt route 3 even samen met Route 2, die we vorig jaar wandelden.  Voorbij de waterval steken we bij een indrukwekkende rotsformatie de straat over en lopen het bos in.  We kruisen nog een straat en klimmen verder in het bos tot we via een trap afdalen naar prachtige kalkturfbron.  We lopen nu op houten vlonders een tijdje langs de Schwarze Ernz die we enkele malen oversteken.  Op het einde van dit pad gaat het bergop.  Enkele kilometers later komen we langs een rotspartij met de naam “Sonnenuhr”.  Bovenop die rots is in de zandsteen een zonnewijzer uitgesneden.  De trail zelf gaat niet naar boven, maar wij vonden het de moeite om naar boven te klimmen.  Na een korte pauze op de rots, stappen we door naar Blumenthal. We steken een drukke weg weg over en wandelen opnieuw even langs de Schwarze Ernz.  Al snel klimmen we steil omhoog het bos in naar een landbouwplateau.  Bij het uitzichtpunt Houbierg, genieten we op een bankje onder een oude en een jonge boom van het prachtig panorama.  Iets verderop dalen we via een veldweg naar het dorpje Reuland.  Hier klimmen we richting een drukke weg die we oversteken.  Aan de overkant nemen we een veldweg die naar het bos loopt.  Op het einde van de afdaling passeren we een mariagrot vol met kitcherige plastic bloemen.  Parallel aan de beek lopen we nu richting Soup.  De trail verlaat hier de vallei en we volgen een stijgend pad in het bos.  Na de gevaarlijke kruising van de N14 (Larochette – Luxemburg) dalen we via een oud uitgesleten pad af naar het centrum van Larochette, waar we zullen overnachten.

Dag 2 - van Larochette naar Beaufort + tour B

20,97 km – 444 hm

Voor we aan deel 2 van route 3 en en de extra lus B beginnen, slaan we een voorraadje koffiekoeken in bij de bakker. We klimmen meteen stevig via een oude stenen trap achter de kerk naar het bos boven de stad. We blijven nu verder stijgen in dit prachtig bos. Links passeren we nog een oude kiosk. Na een tijdje dalen we terug af om meteen weer aan een klim naar een landbouwplateau te beginnen. We lopen nu tussen weiden, velden en boerderijen. Wat een stilte en mooie panorama’s! Daarna gaat het verder via het bos tot we aan Haus Berens komen. Via Route 3 is het nog slechts 2 km naar onze startplaats van gisteren, maar wij besluiten hier nog de extra Tour B te wandelen. Via een zandweg die tweemaal een asfaltweg kruist, wandelen we tussen de velden. Na een hele tijd dalen we door een dennenbos naar het centrum van Bigelbach. Hierna volgt een lang stuk door het bos met af en toe flink stijgende stukken. Bij een gsm-mast, slaan we rechtsaf en passeren we een oude steengroeve. We lopen hier op de oude spoorlijn naar die groeve. Beneden slaan we scherp linksaf en bijna meteen rechts klimmen we omhoog richting Dillingen. We lopen een stuk langs een camping en dalen uiteindelijk af naar de vijvers van Aleweier. Hier komt extra Tour B weer samen met route 3. We zijn nu vlakbij Beaufort. Via een houten vlonderpad bereiken we het centrum.

Heerlijk slapen in B&B Villa des dames in het centrum van Larochette.

Klik op de afbeelding om het gpx-bestand te openen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.