Naar de top van de Brocken

22, 1 km – 862 hm

In januari 2020 beklommen we de legendarische Brocken.  De Brocken is met een hoogte van 1141 meter boven de zeespiegel de hoogste berg van Noord-Duitsland en in de Harz.  Deze berg is met vele mythes verbonden.  In de middeleeuwen werd gedacht dat heksen en duivels elkaar op de top ontmoetten.  Hij speelt ook de hoofdrol in “Faust” van Goethe.  Van 1961 tot 1990 was de bergtop vergrendeld militair gebied dat door de Sovjets en de stasi werd gebruikt om te spioneren. Nu is de Brocken erg populair bij toeristen.  Op de top heerst een extreem klimaat.  Met een gemiddelde jaartemperatuur van +/- 3°C neem je dus best warme kleding mee.

Van Schierke naar de top

De top van de Brocken (1141 m) kan je vanuit verschillende plaatsen en via vele mooie paden bereiken. Sommige wegen zijn zeer populair, zoals de Goetheweg vanuit Torfhaus, de Heinrich-Heine-weg vanuit Ilsenburg of de Eckerloch vanuit Schierke. Wij vertrekken in Schierke, maar volgen ons eigen pad. We starten aan één van de parkings die voorzien zijn voor de vele wandelaars die vanaf hier de Brocken willen beklimmen. Voor de jeugdherberg slaan we links af en dan meteen naar rechts. We lopen hier langs de rivier de Kalte bode en volgen steeds rechtdoor het Teufelsstiegpad. Na een viertal kilometer, steken we de Sandbeek over via een houten brug en beginnen we aan een stevige klim (de Sandbrinkklippe). Bovengekomen slaan we rechts af naar de Königsberger Weg. We steken de Kalte bode over en slaan links af; We stijgen verder omhoog. Na een kilometer volgen we de weg mee naar links. We komen nu op het bredere Goethewegpad dat druk bewandeld wordt. Vanaf nu tot aan de top van de Brocken wandelen we niet meer alleen. Na de korte en steile klim, gaan we naar links en lopen nu langs de Brockenbahn. Dit is dit smalspoorlijn die je vanuit Wernigerode met de stoomtrein naar de top van de Brocken en terug brengt. Gedurende heel onze wandeling horen we regelmatig het fluitsignaal van deze stoomtrein. Na enkele kilometers draaien we mee naar links en stappen we flink door naar de top.

Op de top van de Brocken

Boven genieten we van het prachtig 360° panorama uitzicht en de geschiedenis van deze berg. Na even opgewarmd te hebben in de vrij ongezellige cafetaria, is het tijd om terug te keren, maar niet voor we onze eerste stempel zetten in ons Harzer wandernadelboekje (stempel nr. 9).

Terug naar Schierke

Aan de andere kant van de berg dalen we via de Teufelsstieg af richting Ilsenburg. Aan de Bismarckklippe houden we even halt om te genieten van een prachtig zicht op het blauwe Eckerstuwmeer. We dalen verder af en slaan aan de Hermannsklippe rechts af. Na 1,5 km stoppen we voor stempel nr. 8. en slaan dan rechts af over de Kellbeek. Na de oversteek van de Ilse, slaan we rechts af, opnieuw richting de Brocken, en beginnen aan een laatste, steile en lange klim. Links van ons zien we de Zeterklippen, we steken ook opnieuw de Ilse over die hier helemaal onder de rotsen loopt (“verdeckte Ilse”). Een bord wijst ons op haar aanwezigheid. Op het einde van de klim worden we beloond met stempel nr. 22. We lopen nu een kleine kilometer op een brede asfaltweg voor we links een dalend knuppelpad (Alte bobbahn) inslaan richting Schierke. We steken hier de spoorlijn over en dalen verder af. Het pad draait mee naar rechts en komt uit op een breed bospad. Bij een volgende splitsing, nemen we schuinrechts een smal pad. We komen nu recht uit op de eerste huizen van Schierke. Hier naar links en we zien meteen een bordje naar de parking waar we deze morgen gestart zijn.

Klik op de afbeelding om het gpx-bestand te openen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.